01.01.1940-19.06.1941 Piešťany, Letiště Piešťany / 19.06.1941-30.05.1942 Vajnory, letiště / 30.05.1942-30.06.1942 Piešťany, Letiště Piešťany / 30.06.1942-25.10.1943 v poli - východoevropské válčiště 30.06.1942-DD.08.1942 Žitomir DD.08.1942-DD.08.1943 Ovruč DD.08.1943-25.10.1943 Minsk 06.07.1942-DD.MM.RRRR Kozinky - detašmán tří strojů 25.10.1943-30.08.1944 Piešťany, Letiště Piešťany /
Kliment, Charles K. - Nakládal, Břetislav: Slovenská armáda 1939-1945. Praha, Naše vojsko 2006. Rajninec, Juraj: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 1. Bratislava, MPS 1997. Šumichrast, Peter: Slovenské letectvo na východní frontě. Cheb, Svět křídel 2006. Šumichrast, Peter - Klabník, Viliam: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 2. Bratislava, MPS 2000.
URL : https://www.valka.cz/Letka-11-1940-1944-t58635#433751
Verze : 2
Stíhací letka 11
Vznikla reorganizací SVZ k 1. 1. 1940 přeznačením Letky 39. Od roku 1941 sloužila jako součást protivzdušné obrany (OPL) Bratislavy, od června 1942 do října 1943 nasazena na východní frontě jako podpora Zajišťovací divise v protipartyzánských bojích (krycí jméno Atlas 1). Po návratu na Slovensko se její personál od června 1944 začal přeškolovat na letouny Ju-87, ale do vypuknutí Slovenského národního povstání (do kterého se její příslušníci zapojili a čímž letka fakticky zanikla) jej nedokončili. Piloti letky nezaznamenali žádné vzdušné vítězství.
URL : https://www.valka.cz/Letka-11-1940-1944-t58635#211812
Verze : 1
Reklama
URL : https://www.valka.cz/Letka-11-1940-1944-t58635#398256
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Letka-11-1940-1944-t58635#434535
Verze : 0
Stíhacia letka 11 - Stíhací letka 11
Byla vytvořena společně se stíhací letkou 12 dne 31.8.1939 na letišti Piešťany z Letky 37, Letka 38 a Letky 39 a spolu se stíhací letkou 12 tvořila Stíhací skupinu Piešťany. Ve svém stavu měla 12 letuschopných stíhacích Avia B-534. Velitelem skupiny byl jmenován major Karol Sojček.
1.9.1939 Celá skupina obdržela úkol vzdušné ochrany komunikací, vykládacích prostorů vojsk a zařízení válečného průmyslu ve východním Slovensku. Kromě toho velení armády požadovalo vzdušnou ochranu pro německý XVIII armádní sbor v prostoru Jablonka – Trstená – Oravský Podzámok – Hruštín – Liptovská Sielnica. Německým velitelstvím byl slovenskému stíhacímu letectvu vydán zákaz letů do 3. září. Nejsou zaznamenány žádné lety letky.
2.9.1939 Ráno byl zákaz letů odvolán. Od tohoto dne měly slovenské stíhačky provádět lety nad západním a severním Slovenskem. Letadla označená starými československými znaky měla být pokládána za nepřátelská. Byla povolena palba na letadla jednoznačně identifikovaná jako polská. Letka provedla všemi dvanácti stroji přelet na letiště Žilina. Ihned po odletu vzdušného sledu se na cestu do Žiliny vydal pozemní sled letky. Letce byl přidělen stíhací prostor „D“ : Žilina – Čadca – Trstená – Liptovský Svätý Mikuláš – Ružomberok – Turčianský Svätý Martin. Úkolem letky byla ochrana vlastních vojsk a dopravních cest v prostoru „D“ a rovněž letiště v Žilině. Mimo prostor „D“ bylo povoleno létat pouze při bezprostřední bojové činnosti. Dalším úkolem byla ochrana vlastního leteckého průzkumu v blízkosti polské hranice dle požadavků Koluft 14. Stav letuschopných letadel měl být doplňován stroji stíhací letky 12. Letka byla upozorněna na nutnost spolupráce s německými průzkumnými letkami umístěnými na letišti Žilina.
3.9.1939 K úkolům letky byl přidán úkol doprovodu letadel blízkého průzkumu 1.(H)/14, která „pracovala“ pro 2. tankovou divizi Wehrmachtu.
4.9.1939 Stíhací skupina v Piešťanech obdržela rozkaz: „ 4. září prováděla jednotlivá nepřátelská letadla průzkum v prostoru Lundenburg – Moravská Ostrava – Vysoké Tatry – Trenčín – Vídeň lety převážně ve velké výšce. Stíhací skupina maj. Sojčeka může lovit dvojicemi nebo roji.“
5.9.1939 Letka měla jednotlivými roji vyhledávat a ničit polská průzkumná letadla, která se stále objevovala nad Slovenskem. Nejsou zaznamenány žádné lety letky.
6.9.1939 Letka provedla přelet na letiště Ňaršany Letce byl přidělen prostor stíhání – Telgárt – Poprad – Limanowa – Gorlice – Dukla – Laborectal (Medzilaborce?) – Hankovce – Obišovce – Telgárt. Úkolem byla ochrana postupujících slovenských jednotek a letiště Ňaršany. Velením byl vydán zákaz přeletů nad vlastními jednotkami pod hladinou 1000 metrů z důvodu omezení možnosti ztrát způsobených vlastní protiletadlovou palbou.
7.9.1939 Německé pozemní jednotky ostřelovaly slovenská stíhací letadla. Proto byl zopakován zákaz letů ve výšce pod 1000 metrů nad vlastními vojsky. Nejsou zaznamenány žádné lety letky.
8.9.1939 Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
9.9.1939 Letka pod velením Ondreja Ďumbalu provedla přelet z letiště Naršany na letiště Kamenica nad Cirochou. Kolem 16.30-17.15 hod. letka doprovázela Štuky III./StG 2 při jejich návratu z bombardování prostoru severně od Chyrova. Byl obdržen rozkaz o doplnění výsostného označení všech slovenských vojenských letadel. Dosavadní označení mělo být opsáno bílým kruhem o poloměru 15 cm. Změna měla být provedena do půlnoci 10. září. Kromě toho měly být německé pozemní jednotky poučeny o typech a siluetách slovenských vojenských letadel.
10.9.1939 Kolem 11.25 – 13.00 hod. letka doprovázela 28 Štuk III./StG 2 při jejich návratu z bombardování Lvova. Akce byla zopakována mezi 15.00 – 16.20 hod. V prostoru města Stryj byl sestřelen polskou protivzdušnou obranou a padl do zajetí čtk Viliam Grúň z bývalé stíhací letky 39.
11.9.1939 Mezi 11.15 – 13.00 letka doprovázela do prostoru Lvova 27 Ju 87 B od III./StG 2.
12.9.1939 Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti. Letka v bojové pohotovosti od 9.00 hod.
13.9.1939 Letka byla i nadále v Kamenici nad Cirochou. V bojové pohotovosti od 9.00 hod. Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
14.9.1939 Letka byla v bojové pohotovosti od 8.00 hod. Pravděpodobně mezi 13.40 – 15.30 provedla doprovod při návratu 30 Ju 87B ze III./StG 2 z prostoru Lvova.
15.9.1939 Měla spolupracovat s III./StG 2 a provádět volný lov. Nebyly zaznamenány žádné lety.
16.9.1939 Návrat ze zajetí čtk Viliama Grúně. Letka v bojové pohotovosti od 9.00 hod. Pravděpodobně mezi 16.15 – 18.00 provedla doprovod Štuk III./StG 2 při jejich návratu z bombardování Stanislawowa.
17.9.1939 Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
18.9.1939 Pravděpodobně už nebyly prováděny žádné bojové lety.
19.9.1939 Pravděpodobně už nebyly prováděny žádné bojové lety.
20.9.1939 Bojová pohotovost od 8.00 hod. Společně se stíhací letkou 13 provedla přelet do Piešťan. Ve stavu měla 10 letadel Avia B-534 a 10 pilotů.
Zdroj: Emmerling M.: Luftwaffe nad Polską 1939 Cz.I Jagdflieger, Armagedon, Gdynia 2002, ISBN 83-911393-4-4. Emmerling M.: Luftwaffe nad Polską 1939 Cz.III Stukaflieger, Armagedon, Gdynia 2006, ISBN 83-918106-6-6.
URL : https://www.valka.cz/Letka-11-1940-1944-t58635#213332
Verze : 1
Reklama
Diskuse
Podle historiků Rajlicha, Šumichrasta či Rajnince došlo k reorganizaci a přečíslování na letku 11 až po tažení do Polska k 1.1.1940.
URL : https://www.valka.cz/Letka-11-1940-1944-t58635#433938
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.